انواع کمپرسور هوای دیزلی اطلس کوپکو
کمپرسور دیزلی دستگاهی است که چون باتری غول پیکری در خدمت صنایع و معادن کار میکند. عموم مصرف این کمپرسور برای محیطی است که دسترسی پیوسته به برق مناسب کار صنعتی نداشته باشد. پیش از توسعه تکنولوژی روتاری اسکرو برای فشردهسازی هوا و گازها، کمپرسورهای دیزلی که ماشین آلاتی پرتابل هستند نیز از مکانیسم پیستونی برای تراکم گاز استفاده میکردند. اما پس از توسعه و جا افتادن تکنولوژی روتاری اسکرو بود که قریب به اتفاق کمپرسورهای دیزلی از این ساز و کار بهره گرفتند.
کمپرسور دیزلی که گفته میشود، تقریبا در صددرصد اوقات منظور کمپرسور پرتابل است. کمپرسور پرتابل به دو شکل چرخدار و متحرک و آفشور تولید میشود. البته همهی کمپرسورها بر شانسی آفشور عرضه نمیشوند و تنها مدلهایی که برای مصارف آف شور بر روی چاه نفت و امثالهم کاربرد دارند به این شکل نیز عرضه میشود. کمپرسورهای دیزلی بر گسترهی وسیعی از فشار و ظرفیت هوادهی کار میکنند و مصارف مختلفی را پوشش میدهند. در امور راهسازی با دستگاههای پیکور بادی روبرو شده ایم، این ابزار که در حقیقت چکش بادی یا جک هامر هستند برای کوبیدن و خرد کردن سنگهای کف خیابان یا بتن استفاده میشود. در حفاری چاه آب دریلهای بادی که زمین را میشکافند و چال حفر میکنند بخش اصلی کار را بر عهده دارند. همچنین این دریلها از وسط سر مته هوا هم فوت کرده و برادههای حفاری را به بیرون منتقل میکند. در نگهداری و سرویس خطوط لولهی آب و گاز هوای فشرده است که به یاری رسیده و تست فشار لوله یا تست نشتی را بر عهده دارد. خشک کردن، بادگیری قطعات و شستشوی بسیاری از تجهیزات با بهرهمندی از هوای پرفشار است که انجام میشود.
فرایندی که در آن ذرات ساینده تحت فشار هوا روی سطح قطعات فولادی پاشیده میشود تا برای رنگکاری آماده شوند سابپاشی یا ماسهفشانی گفته میشود و در میان صنعتی معدنیها با عنوان سندبلاست شناخته میشود. از طرفی دیگر مخلوط بتنی با اسلامپ پایین، شامل سنگدانههایی با حداکثر اندازه ۱۰ میلیمتر است که با سرعت بالا ناشی از جریان هوای فشرده از یک نازل پاشیده میشود را شات کریت مینامیم. اینها و کاربردهایی دیگر همه و همه ما را به نقطهای میرساند که همانا نیاز به هوای پرفشار یا باد پرفشار برای انجام کار است. حال یا در رنگپاشی این هوا به صورت مستقیم بر روی محصول نهایی اعمال میشود و یا ابزارآلاتی بادی و پنوماتیک را راه میاندازد.
کمپرسور دیزلی ماشینی صنعتی معدنی است که کمپانیهای بزرگ سازنده ماشین آلات راهسازی آن را طراحی و تولید کرده، میفروشند. یکی از معروفترین و شاید معروفترین این شرکتها، کمپانی اطلس کوپکو سوئد است. امروز، بدون حرف پس و پیشی دیگر، چندین مدل این کمپرسور هوای فشردهی متحرک را معرفی خواهیم کرد که از برند معتبر اطلس کوپکوست:

کمپرسور اطلس کوپکو در بیشترین مدلهای پرتابل با حرف X شناخته میشود که معرف کمپرسور دیزلی متحرک و روغنی است. کمپرسور روغنی اصطلاحا اویل اینجکت نامیده میشود. حروف متعدد و مختلفی در مقابل حرف X خواهد آمد. A یعنی کمپرسور تک مرحله ای و R یعنی کمپرسوری دو مرحله ای. اگر مراحل کمپرسور متوالی نصب شود دستگاه پرفشارتر و اگر مراحل موازی نصب شود ظرفیت هوادهی آن بالاتر خواهد بود.
حروفی که پس از آن خواهد آمد میتواند جای خالی یا M،T،H و V باشد. این حروف هرکدام معرف فشار کاری دستگاه است. اگر جای خالی باشد فشار استاندارد یا نرمال خوانده میشود که برابر با ۷ بار است. اگر ام، تی، اچ و وی باشد به ترتیب ۸/۶، ۱۰/۳، ۱۲ و ۱۳/۷ بار فشار هوای فشرده خروجی دستگاه خواهد بود. چرا این اعداد رند نیست؟ چون واحد اصلی آنها psi یا پاوند نیرو بر واحد سطح اینچ مربع است که در آن واحد ارقام رند است.
پس از آن جای خالی یعنی پرسروصدا و حرف S یعنی کمصدا. عدد بعدی هم تعیین میکند که کمپرسور چند لیتر بر ثانیه یا چند cfm هوای فشرده به بیرون فوت میکند. در نهایت هر حرفی پس از اینها آمد نوع موتور کمپرسور را بیان خواهد داشت. عمومی آخرین حرف D به معنای دیزلی است. ولی اگر خدا نکرده با کمپرسوری متحرک و روغنی روبرو شدید که از الکتروموتور بهره میبرد (بعیده روبرو بشید) آن کمپرسور در نهایت نام خود حرف D نخواهد داشت. حرف پیش از آن هم برند کمپانی سازنده موتور دیزلی را معرفی میکند. این برند در کمپرسور دیزلی بسیار حائز اهمیت است و کمپانیهای مختلف و گردن کلفتی چون کاترپیلار، کامینز، پرکینز انگلیس، دویتس آلمان، یانمار و میتسوبیشی و کوبوتای ژاپن و جان دیر بر سر کسب جایگاهی بر سر این سفره با یکدیگر در رقابتند.
مدلها:

کمپرسور XAS 186 اطلس کوپکو یک کمپرسور دیزلی متحرک است که برای عملیات راهسازی، نیلینگ و حفاری طراحی شده است. این کمپرسور از موتور دیزلی دویتز آلمان بهره میبرد و دارای فشار عملیاتی ۷ بار و دبی هوادهی ۱۱/۱ مترمکعب بر دقیقه میباشد. این کمپرسور به دلیل سبک بودن، ابعاد کوچک و مانورپذیری بالا برای استفاده در پروژههای مختلف بسیار مناسب است. از آنجا که این کمپرسور به هوای فشرده نیاز دارد، از آن برای راهاندازی ابزارآلات پنوماتیک، تجهیزات اتوماسیون، و تسمه نقالهها استفاده میشود. کمپرسورهای دیزلی اطلس کوپکو به دلیل کیفیت بالا و دسترسی به خدمات و قطعات یدکی در ایران، یکی از برندهای محبوب در صنعت راهسازی و ساختمانسازی هستند.
کمپرسور XAS 56 اطلس کوپکو یک کمپرسور اسکرو دیزلی است که با موتور دویتز ۲۱/۶ کیلووات کار میکند. این کمپرسور برای مصارفی که نیاز به هوای فشرده مداوم ندارند و در دسترسی به برق محدودیت وجود دارد، مناسب است. این دستگاه با دبی هوای فشرده ۲ مترمکعب بر دقیقه، برای پروژههای راهسازی، حفاری چاه آب، معادن، و مصارف آفشور نفت و گاز بهکار میرود. کمپرسور XAS 56 در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی، دبی هوای فشرده بالاتری دارد، اما برای فشارهای عملیاتی بالاتر از ۳۵ بار محدودیت دارد.
کمپرسور XRHS 366 اطلس کوپکو یک کمپرسور اسکرو دیزلی با دبی هوادهی ۳۶۶ لیتر بر ثانیه (معادل ۲۲ مترمکعب بر دقیقه) و فشار عملیاتی ۲۰ بار است. این کمپرسور با بهرهگیری از دو استیج هواساز برای عملیات حفاری و سایر نیازهای صنعتی که به هوای فشرده با فشار بالا و دبی زیاد نیاز دارند، مناسب است. موتور دیزلی کاترپیلار مدل C9 ACERT T3 این کمپرسور را به حرکت در میآورد و دارای سطح صدای ۱۰۰ دسیبل در فاصله ۱ متری است.
———
کمپرسور XAS 96 اطلس کوپکو یک کمپرسور دیزلی و قابل حمل است که برای مصارف با نیاز به هوای فشرده متوسط طراحی شده است. این کمپرسور قادر است ۵/۵ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده در فشار عملیاتی ۷ بار تولید کند. مدلهای مختلف این کمپرسور با موتور دویتز (مدل F3M1011F) یا موتور جان دیر (مدل 4045D) عرضه میشوند. این کمپرسور به دلیل طراحی خاص خود و ظرفیت هوادهی مناسب، برای نیلینگ فنداسیون یا ابزارآلات پنوماتیک راهسازی که نیاز به هوای فشرده با حجم کم دارند، بسیار مناسب است. همچنین، در مدل XAS 96 DdG، این کمپرسور به ژنراتور سه فاز مجهز است.
———
کمپرسور دیزلی XAHS 365 از سری کمپرسورهای اسکرو متحرک اطلس کوپکو است که دبی هوای فشرده ۲۱/۵ مترمکعب بر دقیقه (۷۶۰ cfm) و فشار عملیاتی ۱۲ بار (۱۷۵ psi) ارائه میدهد. این دستگاه مجهز به موتور دیزلی مرسدس بنز OM 441 LA است که با سرعت پایینتر نسبت به مدلهای دیگر، صدای کمتری تولید میکند. طراحی این کمپرسور برای مصارف سنگین و صنعتی با آلایندگی صوتی کاهشیافته انجام شده است.
کمپرسور دیزلی دستگاهی است که هوای فشرده را برای مصارف غیرتولیدی تأمین میکند. این کمپرسورها به دلیل عدم دسترسی به برق صنعتی مطمئن، بهویژه در پروژههای پیمانکاری، مورد استفاده قرار میگیرند. کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو مدل XAMS 615 با موتور مرسدس بنز ۳۲۹ کیلوواتی قادر است ۳۴/۲ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده در فشار ۸/۶ بار تولید کند. این کمپرسور بهویژه برای مصارفی مانند حفاری چاه آب که نیاز به هوای فشرده مداوم دارند، مناسب است.
———
کمپرسور دیزلی XAMS 407 Cd یا XAMS 850 CD7 اطلس کوپکو ، دستگاهی متحرک، روغنپاششی و تکمرحلهای است که با موتور دیزلی کاترپیلار C7 ACERT T3 کار میکند. این کمپرسور ظرفیت هوادهی ۲۴ مترمکعب بر دقیقه و فشار عملیاتی ۸/۶ بار دارد. طراحی آن بر اساس یک توازن میان فشار و دبی هوای فشرده انجام شده است. موتور کاترپیلار ۱۸۶ کیلووات توان خروجی ارائه داده و با صدای کاهشیافته و تکنولوژی FuelXpert، مصرف سوخت بهینهای دارد. همچنین نقاط سرویس و نگهداری آن در یک سمت کمپرسور قرار گرفته است.






